Autoverzekering geweigerd, wat nu?

Vervelend, uw autoverzekering is geweigerd, wat nu? Uw autoverzekering kan om verschillende redenen geweigerd zijn, bijvoorbeeld omdat u een rijontzegging heeft gekregen of de premie van uw verzekering niet op tijd betaald heeft. Het is dan lastig om een nieuwe autoverzekering af te sluiten. Wij leggen u graag uit wat u kunt doen als uw autoverzekering is geweigerd!

Mag een verzekeraar mij zomaar weigeren?

Ja, een verzekeraar mag u altijd weigeren. Zij hebben namelijk geen acceptatieplicht. Alleen een zorgverzekeraar is verplicht om u voor een zorgverzekering te verzekeren. Als een autoverzekeraar vindt dat u een te groot risico vormt, kunnen ze uw verzekeringsaanvraag afwijzen. Dit kan verschillende redenen hebben.

Bij het beoordelen van een verzekeringsaanvraag maken verzekeraars gebruik van de Roy Data-database en de databank van Stichting CIS. Hierin staat uw schadeverleden geregistreerd. Zo kunnen ze het bijvoorbeeld zien als u een strafrechtelijk verleden heeft, hoeveel schades u heeft geclaimd en of u wel eens verzekeringsfraude heeft gepleegd. Dit zijn namelijk allemaal situaties waarin u een CIS-registratie krijgt. Deze informatie is vervolgens toegankelijk voor alle aangesloten verzekeraars en gevolmachtigden. Op basis van deze informatie kunnen ze u een autoverzekering weigeren. Met een CIS-registratie is de kans groot dat geen enkele reguliere verzekeringsmaatschappij u wilt verzekeren. U vormt dan namelijk een te groot risico.

Verzekeraars proberen vooral te bepalen hoe groot het moreel risico is. Bij iemand met een CIS-registratie wordt het moreel risico vaak groter ingeschat. Hierbij gaat men er van uit dat iemand met een CIS-registratie het minder nauw neemt met de verzekeringsregels of het betalen van de premie.

Informatie opvragen bij Stichting CIS en de Roy Data-database

Als u wilt weten welke persoonsgegevens geregistreerd staan in de CIS-databank, kunt u een inzageverzoek doen bij Stichting CIS. Via de website van CIS kunt u het online formulier invullen en ondertekenen. Vervolgens kunt u deze, met een kopie van een geldig identiteitsbewijs, per mail of post opsturen. Binnen maximaal 1 maand (maar het streven is binnen 10 werkdagen) na ontvangst van uw inzageverzoek, krijgt u een overzicht van de geregistreerde gegevens en informatie over de herkomst. U ziet dan welke verzekeraar u heeft geregistreerd en wanneer dit is gebeurt. Staan uw persoonsgegevens niet in de CIS-databank? Dan krijgt u hiervan ook bericht.

Wanneer u wilt weten hoeveel schadevrije jaren u in de Roy Data-database heeft staan, kunt u via Stichting EPS (Efficiënte Processen Schadeverzekeraars) een verzoek indienen. Op de website vindt u een online formulier voor een verzoek tot inzage. Deze kunt u invullen en direct verzenden, samen met een kopie van uw legitimatiebewijs. Vervolgens krijgt u de informatie zo snel mogelijk toegestuurd via e-mail.

In beide gevallen geldt dat wij helaas geen verzoek voor u kunnen indienen, ook niet als u via ons een autoverzekering afsluit. Als tussenpersoon heeft Alpina namelijk geen inzicht in uw persoonlijke gegevens, vanwege de privacywetgeving.

autoverzekering geweigerd wat nu

Bezwaar maken als u (onterecht) geweigerd bent

Is uw CIS-registratie onjuist of onterecht? Dan kunt u via Stichting CIS een verzoek tot correctie indienen bij de verzekeraar die u heeft geregistreerd. Via de website van CIS kunt u op een formulier aangeven welke gegevens verkeerd zijn en waarom u dat vindt. Stichting CIS speelt het verzoek vervolgens door naar uw verzekeraar. Daarna moet u afwachten of de verzekeraar uw verzoek accepteert of weigert. Wordt uw verzoek geweigerd? Dan kunt u een klacht indienen bij de klachtencommissie van uw verzekeraar. Verder bestaat er nog de mogelijkheid om een klacht voor te leggen bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening. De laatste stap is uw klacht voorleggen aan de rechter, maar hier komen vaak hoge juridische kosten bij kijken. Daarom moet u goed overwegen of dat het waard is.

Als u denkt dat het aantal schadevrije jaren in Roy-data niet klopt moet u contact opnemen met uw vorige verzekeraar. Stichting EPS kan namelijk geen schadevrije jaren aanpassen.

De Vereende autoverzekering afsluiten? Bereken uw premie!

Sluit een autoverzekering af via Alpina als u geweigerd bent!

U kunt altijd een autoverzekering afsluiten via Alpina. Wij zijn namelijk een tussenpersoon van verzekeringsmaatschappij De Vereende. De Vereende is speciaal opgericht voor het verzekeren van bijzondere risico’s, zoals personen met een strafblad of rijontzegging. Hierdoor hebben ze een ruimer acceptatiebeleid en zullen ze u vrijwel zeker accepteren.  Het voordeel is dat u bij ons, als enige in heel Nederland, direct online een premie indicatie kan berekenen voor uw autoverzekering bij De Vereende.

Komt u er niet helemaal uit of heeft u nog vragen? Dan kunt u ons natuurlijk altijd telefonisch bereiken op 088 – 688 37 00. Ook kunt u ons een bericht sturen via e-mail, WhatsApp of Messenger. Wij helpen u graag!

Bereken direct de premie voor uw autoverzekering via De Vereende!

Nu met Gratis verhaalservice
  • Voor een berekening van de premies hebben we de postcode van de hoofdbestuurder nodig. Bij particulier gebruik dient de jongste bestuurder woonachtig te zijn op het zelfde adres als de aanvrager. Bij zakelijk gebruik kunt u hier de postcode van het bedrijf invullen.

We zijn bereikbaar via Chat, Whatsapp, telefoon of e-mail

Neem gerust contact met ons op als u meer wilt weten.
Wij zijn er van maandag tot vrijdag van 08:00 tot 18:00.

neem contact op